Bude trať Zábřeh-Jeseník pro elektrické vlaky v roce 2029
Že by? Železniční tunel pod Červenohorským sedlem je ústy hejtmana Josefa Suchánka vize, teď by mohla být na řadě rozumná investiční akce. I když, jak jde o záměr státu a státní firmu, je dobré nemít přehnaná očekávání. Peněz je málo, zájemců hodně…
Vlaky se tváří jako budoucnost osobní přepravy a Jeseník není na tepně (koridoru). Potřeboval by být aspoň žilou k tepně směřující. Tolik volná parafráze na krevní oběh, ve skutečnosti jsme z úst náměstka pro modernizaci dráhy na Správě železnic (SŽ) Mojmíra Nejezchleby slyšeli, že elektrizace trati Zábřeh – Jeseník je v pohodě představitelná a mohla by se zvládnout do roku 2029.
Správa železnic bude zpracovávat záměr projektu a hledat místa pro napájení. Na nedávno zrekonstruované trati by dle náměstka neměl být problém elektrizaci zvládnout, ačkoli na vyjádření klíčového čísla – časové úspory jízdy – je brzy.
Pro Jesenicko to má řekněme dva základní rozměry. Za prvé, o kolik minut se podaří zrychlit vlakovou dopravu z Jesenicka do vnitrozemí. Za druhé by konec dieselových vlaků přispěl ke snížení emisí produkovaných na území regionu. A za třetí může jít o drobnou morální vzpruhu, pokud na koleje na Jesenicku dorazí 21. století.
Nezbývá než doufat, že 66 kilometrů kolejí se brzy dočká drátů, abychom v pohodlném a emisně šetrném vlaku do stanice Zábřeh na Moravě strávili méně, než současných 74 minut (z Jeseníku).
Foto (zdroj): Správa železnic
Námět (zdroj): Česká televize