Cesta Doke Petry Joanidu z obýváku na tisíce hlav
Možná námět pro stát, jak podpořit
růst porodnosti - mateřská dovolená dává ženám jakýsi speciální prostor pro
seberealizaci a mnoho podnikatelských záměrů začalo právě někde mezi kojením a
přebalováním mimina.
Dost to sedí v příběhu jesenické
rodačky Petry Joanidu. Tahle usměvavá a trochu zbytečně skromná holka je
zakladatelkou původem lokální, dnes republikové značky hlavně čepic Doke
[douk]. Znáte to, mamka zajímající se o módu uspí ročního synka, a protože
neví, jak naložit se svojí zručností, začne špekulovat, jak si rukama při
mateřské přivydělat. No a jelikož má za manžela chlapa, který už pár let
pracuje pro jesenický WooX, nemohla to nezkusit rozjet trochu seriózněji.
Petřino první správné rozhodnutí - startovací investice ve výši 30 tisíc korun
šla do vymyšlení značky, a hlavně do výroby e-shopu. Ačkoli první háčkované
čepice Doke putovaly k zákazníkům přes handmade tržiště Fler, vlastně už od
začátku byl budován brand DOKE. To nic nemění na tom, že prvních pět let Petra
podnikala doslova z obýváku. Každé volné místo v bytě okamžitě obsazovala
klubka vlny, která jí už druhou zimu fungování firmy pomáhaly zpracovávat další
holky toho času se "nudící" na mateřské. Petře se povedlo získat pár firemních
objednávek, protože se lidem líbil ten příběh 100% ručně pletených a
háčkovaných čepic a čelenek, navíc s tím společenským rozměrem - možností
výdělku matkám na mateřské. Ostatně tohle hledisko na Petru i po těch 8 letech
vytváří největší tlak - cítí velikou zodpovědnost za zajištění práce pro holky
a paní z Jesenicka. V sezónní špičce vyrábí zboží Doke až 50 kolegyň, což při
rychlosti jedna čepice za hodinu znamená roční produkci asi 30 tisíc kusů a
obrat okolo 10 milionů korun. Tohle už není 'štrikování pro zábavu', tohle už
je regulérní byznys.
A Petra spolu se Světlanou Kotesovou,
Zuzkou Paluchovou, Martinou Hapalovou a dalšími dokerkami zarputile makají na
tom, aby trefovaly trendy, aby zapojovaly moderní materiály, aby pronikaly na
nové trhy, když zimy v Česku přestávají být zimami... Na cestě nahoru je
potkávají i trable, například se docela oklepávaly z nedávných těžkostí Zootu.
Možná i proto se Petra Joanidu na otázku "Kde se vidí za pět let?" uculí a
odpoví, že i za pět let chce v Jeseníku hlavně vyrábět čepice Doke.
Děvčata, kdo z vás v tuhle dobu při
péči o dítě malujete obrázky, sušíte ovoce nebo vyrábíte bylinkový sirup a
nevěříte, že se vám může povést něco podobného, přečtěte si Petřinu story ještě
jednou. Možná se v tom najdete. Kromě toho právě pro vás připravujeme workshop,
na němž 23. dubna bude řeč o rozjezdu malého podnikání, sledujte
positivJE.