
Cílem mediátorky a advokátky Šárky Gondekové je spojovat znesvářené strany a přivádě je k řešení

Stačí navštívit prakticky jakoukoli internetovou diskusi točící se kolem politiky a všimnete si těch často až neuvěřitelných příkopů, jaké dovedou mezi diskutujícími s odlišnými názory vyrůst.
V bledě modrém se tyhle věci umí dít i u soudů, kde se dvě znesvářené strany nedovedou kvůli osobním antipatiím dohodnout. Na rozvodu, na vypořádání, na kompromisu, na řešení… Tohle je disciplína jesenické advokátky Šárky Gondekové, jejíž práci mediátorky definuje právě snaha přispívat k nalézání východisek ze zabarikádovaných sporů, jež vyrostly na selhání základní komunikace dvou či více stran.
Pojďte se dovědět více o tom, s čím vším vám takový odborník dovede pomoci a v sekci VÝZVY! si přečtěte, jakou osobní výzvu ve prospěch Jesenicka si dala Šárka Gondeková.
Šárko, odkud pocházíš?
Ze Zlatých Hor.
Kde teď žiješ?
V Jeseníku.
Co je pro tebe největší benefit Jesenicka?
Absence anonymity, která dle mého názoru vede, resp. může
vést k lepší komunikaci a spolupráci mezi jednotlivci a podnikatelskými
subjekty, kteří se tak mohou cítit více propojeni a důvěřovat si.
Čím se živíš?
Jsem zapsanou mediátorkou a také advokátkou.
Prozraď nám trochu víc o tom, co děláš. Hlavně o tom
mediátorství, ke kterému se váže tvoje Výzva!, jakou si na positivJE dáváš.
Jako mediátorka hledám cesty, jak obnovit komunikaci mezi
stranami, které se dostaly do slepé uličky při řešení svého konfliktu a pomáhám
jim s vyřešením tohoto jejich konfliktu.
Aby bylo možné řešit konflikt pomocí mediátora, musí mít obě strany zájem na jeho vyřešení a ochotu spolupracovat. Mediace staví na dobrovolnosti a spolupráci obou, či více stran, a právě tato ochota je klíčová pro její úspěšnost. Když obě strany za pomoci mediátora otevřeně komunikují a naslouchají si, je možné dosáhnout vzájemného porozumění a najít společné řešení.
Často se stává, že potencionální účastníci mediace tvrdí, že mediace nemá smysl, protože druhá strana se nechce domluvit. Tato skepse je ale překážkou k vyřešení konfliktu. Je důležité si uvědomit, že mediace není o prosazení vlastního řešení nebo jenom o kompromisu, kdy obě strany udělají nějaký ústupek. Mediace je komplexní proces zaměřený na dosažení porozumění a společného řešení, které vyhovuje potřebám všech účastníků.
Mediace je hlavně o vytvoření konstruktivní komunikace, která vede k uvědomění si vzájemných potřeb a hledání řešení, které bude vyhovovat všem zúčastněným, přičemž s tímto je schopen účastníkům mediace mediátor pomoci. Efektivní mediace tak může přinést řešení, která by soudní nebo jiné formální postupy neumožnily, a to vše v atmosféře vzájemné důvěry a respektu.
Ten, kdo tedy hledá způsob, jak vyřešit konflikt a nenechat o svém životě rozhodovat jiné, mediace je tím pravým nástrojem, a to téměř kdykoliv, tedy jak v předsoudní fázi konfliktu, tak i během případného soudního řízení.
Popiš svoji cestu, jak jsi se k mediátorství dostala?
Hledání řešení cestou dohody je pro mě přirozené. Velkou
část svého profesního života jsem se zabývala mimosoudním řešením pohledávek.
Pak jsem vystudovala práva, absolvovala koncipientskou praxi a složila
advokátní zkoušku. Začala jsem vykonávat advokacii, ovšem stále s důrazem na
mimosoudní řešení sporů. Protože jsem chtěla své schopnosti v této oblasti dále
rozvíjet, absolvovala jsem akreditovaný kurz mediace a složila u České
advokátní komory zkoušku mediátora. Nyní jsem kromě toho, že jsem advokátkou
také mediátorkou zapsanou v seznamu Ministerstva spravedlnosti a snažím se
myšlenku mediace a s tím související slušné a konstruktivní komunikace
přiblížit co nejvíce lidem.
Co tě na tvém snažení baví ze všeho nejvíc?
Baví mě být součástí procesu, při kterém lidé hledají
řešení konfliktu slušným a konstruktivním způsobem. Ráda jim pomáhám zorientovat
se v jejich problému a přispívám k jejich úsilí o nalezení vyhovující dohody,
se kterou budou spokojeni.
Jaké máš další ambice?
Malé a velké zároveň. Dělat dobře svou práci a přispět k
tomu, aby jako standart byla vnímána komunikace bez vzájemného osočování a
snahou o pochopení toho druhého.
A na závěr otázka, jaký je tvůj názor na narůstající
slovní agresi ve společnosti?
Mám za to, že základním problémem vzrůstající slovní
agrese je pocit nevyslyšení. K našemu vyslyšení však nemůže dojít, pokud
nekomunikujeme, čímž mám na mysli, že nejen mluvíme, ale i posloucháme. Když
nejsme schopni vzájemně sdílet své potřeby a očekávání, znovu zdůrazňuji slovo
vzájemně, vzniká napětí. Tento nedostatek v komunikaci vede k frustraci z
nepochopení či pocitu ohrožení, což může vyústit ve slovní agresi.
Komunikace však není pouze o vyslovení a slyšení vzájemných požadavků, ale také o vědomosti o tom, z jakého důvodu jsou tyto požadavky vznášeny. Já už mám dospělého syna, ale když byl malý a také když byl v pubertě, byly okamžiky, kdy jsem téměř šílela z jeho otázek typu proč. Dnes otázku "Proč?" považuji za tu nejchytřejší otázku, kterou můžete položit a jsem moc ráda, že se ptal a já, byť kolikrát z posledních sil, odpovídala, protože dnes i díky tomu máme úžasný vztah. Když nerozumíte tomu "proč", nemůžete druhého pochopit, i kdybyste se tzv. rozkrájeli a z důvodu nepochopení jeho požadavku či argumentu se můžete, jak již bylo uvedeno, cítit frustrováni či ohroženi a pak můžete reagovat agresivně. Stejně tak pokud Vám druhý nesdělí, proč něco požaduje, nemůže očekávat, že ho pochopíte a případně mu vyhovíte.
Bohužel jsme velmi často svědky televizních a jiných debat osob, u nichž se očekává vysoká míra schopnosti komunikovat, znovu opakuji nejen mluvit, ale také poslouchat, avšak tato očekávání nejsou naplněna. Pak se může zdát, že toto je standardní komunikace a necítíme se nijak provinile, pakliže komunikujeme obdobně, což také k eliminaci slovní agrese ve společnosti nepřispívá, ba naopak, přispívá to k jejímu nárůstu.
Co si s tím počít? Chtějme být posloucháni, ale zároveň buďme připraveni poslouchat. Chtějme uspokojovat své zájmy a potřeby, ale zároveň buďme připraveni respektovat zájmy a potřeby jiných. Ptejme se a vysvětlujme proč…, pak bude svět v pořádku.
Díky za tuhle lekci komunikace. Chceš lidem na Jesenicku
něco vzkázat?
Mediace není meditace, ale výsledek může být stejný,
spokojenost všech. Pokud tedy hledáte způsob, jak vyřešit svůj konflikt a
nenechat o svých životech rozhodovat jiné, mediace je tím pravým nástrojem.
Kamil Kavka


Radek Leskovjan fotí tradiční i neotřelá jesenická panoramata

Helena Tunysová a Eliška Ježková mezi oceněnými Učiteli roku

Cílem mediátorky a advokátky Šárky Gondekové je spojovat znesvářené strany a přivádě je k řešení

Jesenický Jan Bugdol je sládkem pivovaru Zlosin z Velkých Losin
