Marek Bačovský napoprvé Škodu Auto odmítnul, dnes se pro ni ve VW učí vše kolem plug-in pohonů
Chceme připomenout, že problémem Jesenicka je odliv mozků. Pak ale musíme připomenout, že jednou z největších zábav positivJE je tyhle mozky hledat. Hlásíme jeden pěkný nález v německém Wolfsburgu. Jaká firma sídlí ve Wolfsburgu? Správně, automobilka Volkswagen a jesenický Marek Bačovský v ní od loňského léta pracuje. Vyslala ho tam Škoda Auto. Musí se pro ni od Němců naučit hodně důležitou věc.
Vystudovaný strojní inženýr pro automobilový průmysl a dopravu začal psát kroniku svého života v Jeseníku v panelovém bytě na Tyršovce. Jako většina vrstevníků měl i Marek dětství v pohybu. To si dobrovolně a často zrychloval účastmi na cyklistických závodech. Na biku i silničce jezdil Jesenického šneka (seriál závodů na Jesenicku a Šumpersku, pozn. autora), na galuskách dokonce bojoval v pelotonu Moravského poháru. Držet svoje cyklonáčiní v pojízdném stavu se mimochodem naučil jako brigádník v Cykloservise Tomšů. Nemá sice vitrínu plnou pohárů, za to má osvojeno, že za poctivou a vytrvalou práci přicházejí výsledky.
Začalo to fungovat už na gymplu v Jeseníku, na kterém odchodil komplet osm let a kde ho asi musela bavit fyzika pod vedením pana učitele Libora Malého. Jinak by se těžko hlásil na Vysoké učení technické do Brna, jinak by těžko po škole nastoupil do britské motorářské firmy Ricardo. V ní si v roli konstruktéra motorů sáhnul jak na konstrukci, tak na výpočty. Vždyť vyhlášená firma je pověstná spoluprací s nejluxusnějšími automobilovými značkami světa jako jsou Jaguar či McLaren. Marek se podílel na vývoji právě nové generace motoru pro McLaren. Práce super prestižní, ale chybělo mu, že tzv. neviděl finální produkt, něco hmatatelného.
Tak poslal životopis do Škoda Auto. Chtěl k motorům, nicméně první nabídku z Mladé Boleslavi odmítnul. Kývnul až na tu z oddělení konstrukce motorů. Brzo se stal zodpovědným za zkoušky motorů do čínských škodovek a volkswagenů. Časté cestování do Číny z něj udělalo docela dobrého znalce asijské velmoci, která do teď chce Evropě nandat v elektromobilitě.
To se uvidí, Marek Bačovský a Škoda Auto budou určitě proti. A jesenický borec v tom může hrát ne nepodstatnou roli. Odešel na roční stáž do centrály VW, kde se má za úkol naučit úplně všechno kolem kalibrace plug-in pohonů. "Takové to cukání při rozjezdu nebo plynulost jízdy při sešlápnutí plynu. Pokud jde o motorařinu, je to to nejsložitější, co koncern dělá.", osvětlit Marek svoji budoucí úlohu. Až ho to v Německu všechno naučí, vrátí se k největší české automobilové značce a za hybridní motory převezme zodpovědnost.
Marek Bačovský je ten, který za Gymnázium Jeseník ve Škodovce bojoval, aby se automobilka stala partnerem školy. Nepřeceňuje svůj vliv, ale proces, kdy o sponzorské peníze na poradách vedení bojoval proti Tour de France a MS v hokeji, protože to jsou pro Škodu top akce, si bude do smrti pamatovat.
Takhle to vypadá, když exjeseníčáci pracují pro Jesenicko a opatrně říkáme, že by mohlo být i líp. "Na Prahu si nikdy nezvyknu!", vyhrkl na nás po přeptání, co on a Jeseník dnes ;-) "Vidina návratu na Moravu je mocná.", říká a my to chceme vzít jako hotovou věc. Tak hladké to asi nebude, nicméně ještě jeden drobný detail nám hraje do karet. Markova přítelkyně pochází ze Šumperska, což akcie Jeseníku zvyšuje.