Navrženo, vyrobeno, otestováno na Jesenicku

12.05.2022

Jak dokonale vytěžit potenciál Jesenicka, si dneska ukážeme na příkladné spolupráci tří lidí, kde každý z nich v příběhu hraje úplně jinou roli, byť to spojení nakonec dá ten úplný smysl. Prvním aktérem je hlava rodinné firmy Birki (jesenický výrobce holí), Marek Schromm. Druhým je designér původem z Jeseníku, dnes na Slovensku žijící Pavel Masopust. A třetím do party je vedoucí trenér mládeže z Fenix Ski Teamu Michal Kautz. Co by ti tři asi tak mohli společně vymýšlet, určitě se ptáte ;-)

Marek Schromm patří k významným evropským výrobcům rekreačních a sportovních holí, které kromě samotné "tyčky" tvoří už jen 3 prvky: rukojeť, košíček a grafické vyvedení hůlky (potisk, polep). Na všech třech věcech se může podílet profesionální designér, pokud výrobce touží na trh přinést něco funkčnějšího či odvážnějšího, čím se odliší od konkurence. I proto Marek oslovil Pavla Masopusta (šušká se, že trošku i díky positivJE), který má letité zkušenosti s designováním produktů například i z automobilového průmyslu, aby mu navrhl řadu košíčků na běžkařské hole. Řadou se myslí košík pro turistickou, rekreační a závodní hůlku. "Co ta turistická, to je docela brnkačka, ale zkus vymyslet něco plastového o rozměru asi tak 4x4 centimetry, co vydrží teploty -20 °C, a co odolá síle paží stokilového sprintera!", upozornil nás na největší úskalí vývoje Pavel Masopust.

Díky jeho zkušenosti s profesionálním 3D tiskem bylo vyrobeno pouze několik desítek prototypů, jež tuhle sezónu osobně testoval právě trenér běžkařů Michal Kautz. Speciálním karbonovým holím, a hlavně tedy košíčkům, dal co proto, aby se odhalily případné defekty. "Totiž to nejužší místo košíčku je v jeho tvaru. Ten musí být takový, aby v něm nepřimrzal sníh, což by profesionálního závoďáka regulérně vyvedlo z tempa. On pozná každý gram.", nabídl odborný pohled na věc Marek Schromm.

Birki predikujeme zajímavou budoucnost, jak se i v byznyse sportovního vybavení začíná stěhovat (vracet) výroba pro evropský trh z Asie zpět do Evropy, mělo by se to týkat i Birki.

A tahle vyladěná "triáda" Schromm - Masopust - Kautz nás samozřejmě potěšila. Poukazuje totiž svým způsobem na regionální soběstačnost. A když k tomu přimyslíme další skutečnost, že se v Birki do výroby plastových prvků holí snaží zatáhnout také mikulovický Plastkon a adolfovický D&R Plast... To nás prostě baví.

Made in Jesenicko © 2024 positivJE. Všechna práva vyhrazena.