Pár tipů, jak reformovat školství na Jesenicku
Když jsme zvali ředitele a pedagogy zdejších škol na panel 'Moderní vzdělávání', do kterého na positivJE FESTIVAL 2021 přijeli super experti, nemohli jsme si u některých z nich nevšimnout jisté rezervovanosti ke klíčovým slovům panelu - inovativní a alternativní prvky vzdělávání. Sami panelisté přišli s lepším názvoslovím :-) Tomáš Jízdný (Education.cz) používá spojení 'moderní škola', František Tichý (Gymnázium Přírodní škola) tomu říká 'reformní škola'.
Pojďme si připomenout, o čem všem byla na pódiu jesenického kina řeč a nechte se pozvat na záznam diskuse. Pro aktéry vzdělávání, ale i pro rodiče, v ní zaznělo mnoho zajímavých podnětů.
Úvod obstaral Bob Kartous šéfující Pražský inovační institut, který se mj. školstvím zabývá. I o studenty se vylidňují Jesenicko by se dle něj mělo tím tuplem snažit o to, aby zdejší střední školy byly pro deváťáky zajímavé. Podobně jako my Bob považuje za přínosné, dostat do Jeseníku v jakékoli formě vysokou školu. Dle jeho zkušenosti z EU do českého vzdělávání vedou solidní penězovody, sehnat peníze na inovace ve školách nemá být problém.
Původem jesenický Petr Vítek, jinak člen představenstva Nadace České spořitelny, apeluje na to, aby naše školy řešili kompetence žáků a studentů, jež budou ve svých budoucích profesích potřebovat. A jinak se dal plně k dispozici platformě Vzdělávání Jesenicko, bude-li zájem přilákat do regionu některé ze spořitelnou podporovaných aktivit. Může to být Učitel naživo, Ředitel naživo, Začít spolu, Hejného metoda apod.
To Tomáš Jízdný, který do českého vzdělávání fušuje asi 10 let, začal vožením českých středoškoláků na zahraniční školy, a i Jesenicku nabízí spolupráci. Kromě toho vlastní soukromou střední pedagogickou školu, kde si dávají záležet na kvalitní přípravě budoucích učitelů. Dost si tam zakládají na schopnosti kantorů používat k výuce moderní technologie, což na pedagogických fakultách vysokých škol pořád málo akcentují. Rozhodně ho nejde považovat za nějakého zarytého kritika českého školství, dokonce říká, že ředitelé a pedagogové si u Ministerstva školství mohou vyboxovat nemálo ústupků, on sám za důležité považuje snížit objem hodin. V propojování středních škol s firmami doporučuje trpělivost, stáže studentů jsou dle něj dobrým receptem. Jeho vzkaz zřizovatelům? Dostaňte do svých škol evropské peníze, v Bruselu jich je na vzdělávání spousty.
Nejpraktičtěji jsme si o inovacích ve školách povídali s ředitelem přírodní školy Františkem Tichým, jeho studentem Adamem a zástupkyní ředitele Expediční SCIOškoly Hankou Šafářovou. Zajímavý postřeh měli oba manažeři. Apelují na zřizovatele, aby nechali učitele pracovat, protože ti už nebudou odcházet kvůli penězům, ale spíše kvůli frustraci z papírování, výkaznictví a tak.
A přitom oni chtějí hlavně učit. Učit moderně znamená dát žákům či studentům větší prostor dělat to, co je baví, protože pak to více baví i učitele. Zkusme to. Jak říká pan Tichý, vůbec to nemusí být o velkých věcech, klidně stačí vyzkoušet si tu tzv. "alternativu" jeden den, jako nějaký projekt.
Přírodní gymnázium je fakultní školou, a právě úzká spolupráce s VŠ je něco, co se řediteli Tichému osvědčuje, když na svoji školu láka budoucí učitele. Už jako studenti u něj dělají praxe a stáže, po státnicích pak jsou snadnějším cílem ke zlákání k nástupu.
Zajímavý vzkaz měl také pro aktivní rodiče, kteří často za vznikem různých reformních škol stojí. Dle jeho zkušenosti tihle v dobrém slova smyslu blázni často velmi přesně ví, co ve své škole nechtějí, už ale méně ví, co v ní chtějí. Tak na to bacha.
Hana Šafářová prosí, aby se na školách nebáli nových mladých učitelů, naopak, aby nechali pracovat jejich entuziasmus a neřešili tolik jejich chyby.
Ostatně chyby - nebo práci s chybou, dost řešil i Bob Kartous. Rád by viděl, že v českém školství přestaneme chyby trestat, ale vezmeme za své jedno moudro pravící, že "Chybami se člověk učí.".
A zaznělo tam toho mnohem víc, musíte se na záznam podívat a dát nám zpětnou vazbu, fakt napište (positivJE@positivJE.cz). A napište nám, i pokud byste chtěli spojit s někým z panelistů, moc rádi to uděláme.
Tak milé ředitelky a ředitelé, milí zřizovatelé, milí učitele, děkujeme, že jste se podívali, děkujeme, že na budoucnosti Jesenicka pracujete. Bez vás by to nešlo!
Foto (zdroj): Lucie Musialová a Kateřina Šimečková