Pojedou první vodíkové vlaky v Česku na úseku Zábřeh-Jeseník-Krnov?
Začíná být jasné, že s dopravou se musí něco stát, chce-li Jesenicko zůstat konkurenceschopnou lokalitou. A i když bude těžké s dopravní dostupností znatelně hnout, neměli bychom skládat zbraně. Tím spíš v době, kdy se rýsují příležitosti.
Například teď Výzkumný ústav železniční mapuje tratě, které by byly vhodné pro vodíkové vlaky. Ty chce stát nasadit na neelektrifikované úseky, kde doposud jezdí dieselové soupravy. Pro Jesenicko jako dělané. Tedy za předpokladu, že se tahle technologie prosadí, s čím mj. počítá státní strategie bezemisní mobility.
Důležitou zprávou je, že projekt 'Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích' má na seznamu spojení určených k prověření i trasu Zábřeh na Moravě - Jeseník - Krnov!
To by možná chtělo, aby se o to zajímali místní a krajští politici a pomohli zvýšit šanci, že se Jesenicko výhledově dočká buď vodíkových vlaků, elektrifikace nebo něčeho dalšího, co technický pokrok přinese.
Minimálně kvůli emisím a možná i kvůli drobnému zkrácení doby jízdy mezi Jeseníkem a Zábřehem to má smysl. Dneska je auto rychlejší asi o 15 minut. Kdyby se podařilo zkrátit vlak tak o 10 minut, už by to autem tolik smysl nedávalo.
Ekonomika a ekologie budou spouštěčem zelené revoluce v dopravě, chtělo by u toho být.
Foto (zdroj): Linus Follert