Vznikla první studie železničního tunelu pod Červenohorským sedlem
Spolehlivě impuls pro třaskavou diskusi, kdykoli nahodíte téma tunelu pod Červenohorským sedlem. Společnost je ukázkově rozťata na půl mezi zastánce a odpůrce, skoro nikomu to není jedno. Zajímavé polínko do ohně přihazuje Olomoucký kraj, který si objednal územní studii prodloužení železnice z Koutů nad Desnou do Jeseníku (přes Bělou a Jeseník do Glucholaz). Chápete, že jo? Znamená (znamenalo by) to vlaky pod sedlem.
Asi kontroverzní, ale rozhodně zajímavý vklad do vyhodnocování přínosnosti či nesmyslnosti tunelu. Bez podobné studie se vlastně nedá posunout, natož správně rozhodnout. Cítíme, že Jesenicko by si zasloužilo definitivní stanovisko, jestli a o jaký tunel (silnice / silnice + železnice / železnice) má region s krajem usilovat.
Ten dokument je cenný také proto, že experti ze společnosti PRO CEDOP spočítali i náklady. Vyšlo jim to na 18 až 19 miliard korun. Přidali i důležité rozpočítání celkových nákladů na životnost stavby. Volně přeloženo, roční náklad na celkovou investici činí odhadem 260-270 milionů korun. A přichází další důležitý výstup studie - přínos tunelu ve finančním vyjádření vychází na 311 milionů korun za rok. Přínosy tvoří například úspory času v přepravě cestujících, snížení nákladů dopravy (např. pohonné hmoty), redukci množství vypouštěného CO2 apod. Touhle optikou by dávalo smysl o realizaci monstr stavby seriózně uvažovat.
Navnadíme vás ještě jedním výstupem, porovnáním doby jízdy vlaku dnes a s tunelem :-) Jeseník - Šumperk (nyní 1:45, přes tunel 0:30), Jeseník - Olomouc (nyní 2:00, přes tunel 1:00), Zlaté Hory - Olomouc (nyní 3:30, přes tunel 1:30), Javorník - Olomouc (nyní 3:00, přes tunel 2:00).
Určitě někteří budete namítat něco o nereálnosti prosazení takové investice na straně státu, který nemá postavené všechny dálnice a železniční koridory a máte pravdu. Na druhou stranu, tahle studie rozhodně přispívá k přiblížení se definitivnímu rozhodnutí stavět nebo nadobro zamítnout. A vlastně to může pomoci k jednoznačnějšímu upnutí se k prosté elektrizaci stávající tratě z Bludova do Jeseníku. Ačkoli ony se obě varianty nevylučují - elektrizace teď, tunel za 30 let.
Foto (zdroj): Správa železnic